Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 30 -
.
 
Spolek Budoucnost z.s., Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou; IČ 71232524

Městský úřad 
Odbor rozvoje a územního plánování
Žižkova 227/1
591 01 Žďár nad Sázavou

Ve Žďáru nad Sázavou dne 23. února 2016

Námitka zástupce veřejnosti k návrhu územního plánu města Žďár nad Sázavou

Spolek Budoucnost z.s. byl dne 30. září 2013 zmocněn 702 občany města Žďáru nad Sázavou, ve smyslu § 23 odst. 3 stavebního zákona, jako zástupce veřejnosti, k podání námitky a k jejich dalšímu zastupování při projednání námitky.
Spolek Budoucnost  z.s., na základě tohoto zmocnění, uplatňuje tímto podáním v souladu s § 23 odst. 2 a 3 ve spojení s § 52 odst. 2 a 3 zákona č. 183/2006 Sb., stavebního zákona, níže uvedenou námitku k návrhu územního plánu města Žďár nad Sázavou.

Předmětná územně plánovací dokumentace:
- návrh Územního plánu města Žďár nad Sázavou, o jehož pořízení rozhodlo zastupitelstvo města svým usnesením ze dne 23. 9. 2010.

Záměr návrhu ÚP ke kterému uplatňujeme námitku:
Návrh územního plánu města Žďár nad Sázavou, který byl uveřejněn dne 8. ledna 2016, obsahuje záměr vybudovat místní komunikaci spojující ulici Wonkovu přes ulici Novoměstskou a Jamskou s ulicí Brněnskou. 

Znění námitky:
Žádáme, aby toto propojení jako místní komunikace obslužná bylo realizováno nejdříve po realizaci obchvatu města, pokud se potom prokáže potřebnost tohoto propojení. Splněním tohoto požadavku je zakotvení časového sledu realizace jednotlivých komunikačních úseků shodně s dosud platným územním plánem do navrhovaného ÚP a stanovit tento časový sled závazným.
Navrhujeme řešit změny dopravního řešení na základě zpracovaného Generelu dopravy města Žďáru nad Sázavou.

Odůvodnění námitky:
Dne 30. 9. 2013 jsme podali námitku v následujícím znění:
Nesouhlasíme s návrhem této komunikace jako přeložkou silnice II/353 a její zařazení jako komunikace II. třídy, tedy komunikace sběrné, určené ke spojení mezi okresy. Žádáme, aby toto propojení jako místní komunikace obslužná bylo realizováno nejdříve po realizaci obchvatu města, pokud se potom prokáže potřebnost tohoto propojení. 
Domníváme se zároveň, že pro takto závažný záměr v procesu zpracování územního plánu není možné komplexně a řádně vyhodnotit vliv daného rozhodnutí na životní prostředí. Požadujeme proto vyřazení tohoto záměru z návrhu územního plánu a navrhujeme řešit změny dopravního řešení na základě zpracovaného Generelu dopravy města Žďáru nad Sázavou. 
V upraveném územním plánu uveřejněném dne 8. ledna 2016 (dále jen ÚP) byla předmětná komunikace změněna na komunikaci místní s funkcí obslužnou, čímž bylo částečně vyhověno naší námitce ze dne 30. 9. 2013. K ostatním částem naší námitky však nebylo v upraveném ÚP přihlédnuto a ani návrh rozhodnutí o námitce, který byl uveřejněn současně, se k nim nevyjadřuje. 
Veškerá data ÚP vztahující se k dopravě jsou založena na předpokladu, že je realizována celá silniční síť, kterou ÚP navrhuje. Přestože se doklady územního plánu na několika místech odvolávají na předchozí dopravní průzkumy nebo studie vypracované pro tuto komunikaci firmami Atelier DPK s.r.o., DHV CR spol. s r.o. a DIK s.r.o., jejich závěry úplně pomíjí. 
 
     Zadavatel, který tyto studie či průzkumy objednal, z nich musel získat poznatek, že pokud tato komunikace bude provedena před realizací obchvatu města, potom přirozeně převezme převažující část dopravy ze současného páteřního propojení silnice I/37 a II/353. To prokázaly od roku 2001 všechny studie, které posuzovaly dopravu ve městě za předpokladu, že nebude vybudován obchvat přeložkou silnice I/37. Za tohoto předpokladu jsou výsledky posouzení dopravy na předmětné komunikaci pro část Wonkova-Novoměstská následující:
      Atelier DPK , s.r.o. v květnu 2002 propočítal množství motorových vozidel na této komunikaci na téměř 13 tis. denně
      Firma DHV CR, spol. s r.o. v červnu 2010 ve změně č.3 územního plánu sice konstatuje, že základní koncepce řešení dopravy v územním plánu je správná, ale zároveň říká, že jednotlivé modely variant řešení dopravy (rozumí se bez realizovaného obchvatu v celé délce) neúměrně zvyšují intenzity dopravy v jednotlivých obytných souborech města a v podstatě nesnižují zátěže na páteřním propojení
      Firma DIK s.r.o. Hradec Králové ve své technické studii z května 2007 uvádí, že množství motorových vozidel na této komunikaci bude téměř 14 tis. denně a označila ji za nerealizovatelnou bez rozsáhlých protihlukových bariér
 
      Na základě těchto znalostí by snad i projektant, vzhledem ke své odborné způsobilosti, měl již v návrhu územního plánu, v souladu s úkoly územního plánování, navrhnout etapizaci výstavby komunikací ve městě tak, aby v průběhu realizací jednotlivých komunikačních úseků nemohlo dojít k nechtěnému neúměrnému a v tomto případě nevratnému zatížení životního prostředí. 

      ÚP však uvádí, na straně 65 Odůvodnění ÚP, tuto komunikaci jako „východní tangentu“ s průjezdem 635 (!) motorových vozidel denně, což je i při předpokladu realizovaného obchvatu města hrubě podhodnocené. Pentlogram intenzity dopravy, který byl podkladem pro nyní platný územní plán, vyhodnotil denní průjezd vozidel po předmětné komunikaci na 3540 vozidel při realizovaném obchvatu města. Informace uvedená v ÚP by se dala označit za úmyslné klamání veřejnosti v procesu projednávání návrhu územního plánu. Nepochopitelné je i to, že na této komunikaci je uveden denní průjezd 500 těžkých nákladních vozidel a zároveň zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 t.
      Ponecháme-li stranou otázku proč budovat komunikaci za nejméně 150 mil. Kč a zbourat 85 garáží pokud bude její denní průjezd 635 vozidel, potom ze všech předchozích údajů jednoznačně vyplývá, že požadavek na realizaci předmětné komunikace až po realizaci obchvatu města je naprosto opodstatněný. V opačném případě by tato komunikace nemohla být realizována z důvodu porušení § 18 stavebního zákona bez nákladných protihlukových opatření, jak dokládá již zmíněná technická studie DIK s.r.o. Hradec Králové.

       Máme za to, že návrh územního plánu v části koncepce dopravní infrastruktury nesplnil několik úkolů, které mu ukládá stavební zákon v § 19. Úkolem územního plánu je i prověřit a posoudit potřebu změn v území, veřejný zájem na jejich provedení, jejich přínosy, problémy, rizika s ohledem například na veřejné zdraví a životní prostředí. Potom podle výsledků těchto vyhodnocení stanovit podmínky pro provedení změn v území, zejména pak pro umístění a uspořádání staveb s ohledem na stávající charakter a hodnoty území a stanovit pořadí provádění změn v území (etapizaci).
    Požadavek na etapizaci (stanovení časového sledu realizace) realizace jednotlivých komunikačních úseků je proto naprosto oprávněný, v souladu s úkoly územního plánování a etapizace měla být zakotvena již v návrhu ÚP.
     Důkazem je již ta skutečnost, že dosud platný územní plán tento požadavek uznal a časový sled  realizace jednotlivých komunikačních úseků obsahuje s tím, že předmětné propojení Novoměstská – Wonkova má být realizováno až po realizaci obchvatu silnice I/37 v celé délce 6 km. 

Návrh ÚP neodpovídá Zadání územního plánu ze dne 28.8.2011, který v čl. 5.1. stanoví, že ÚP má navázat na dopravní koncepci platného územního plánu města
Koncepce ÚP byla založena na vybudování obchvatu města přeložkou silnice I/37 a propojení silnice  II/353 z křižovatky Wonkova-Jungmannova přes nově vybudovaný most na přeložku silnice I/37 v lokalitě Starý dvůr.
      To, že návrh územního plánu není zpracován v souladu se zadáním, které jednoznačně určilo zachování dosavadní koncepce dopravy stávajícího a dosud platného územního plánu dokazuje i část textu uvedená na straně str. 30 v části Odůvodnění ÚP, která říká:
Vyloučení připojení navrhované silnice II/353 k přeložce silnice I/37 v lokalitě Starý Dvůr je popřením koncepce dosud platného územního plánu a důsledkem bude vysoká dopravní zátěž v centru města. …...Proto není vyloučeno vedení silniční sítě z náměstí Republiky…
Z urbanistického hlediska se jedná o řešení, které neumožňuje zklidnění historického jádra města, přestože je navržen nákladný silniční obchvat!
      Součástí koncepce dopravy je i navržený časový sled realizace jednotlivých komunikačních úseků, který stanovuje stávající územní plán v textové části na straně 84. Absence této etapizace v návrhu ÚP považujeme také za porušení zadání územního plánu.

Ve Žďáře nad Sázavou dne 23. února 2016.

Poznámka:
   Věcně shodné připomínky občanů Žďáru nad Sázavou k návrhu územního plánu a zmocnění zástupce veřejnosti Občanského sdružení Budoucnost (nyní Budoucnost z.s.), Pelikánova 1650/6, Žďár nad Sázavou k podání námitky a k jejich dalšímu zastupování při projednání námitky byly doloženy dne 2. 10. 2013.
   Podpisové listiny se seznamem 702 občanů Žďáru nad Sázavou, kteří uplatňují věcně shodnou připomínku k návrhu Územního plánu města a zmocňují zástupce veřejnosti Občanské sdružení Budoucnost (nyní Budoucnost z.s.), Pelikánova 1650/6, Žďár nad Sázavou k podání námitky a k jejich dalšímu zastupování při projednání námitky byly doloženy dne 2. 10. 2013.

Marie Doležalová, předsedkyně spolku Budoucnost z.s.

.
poslední aktualizace stránky: 7.3.2016