Spolek Budoucnost
z.s., Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou; IČ 71232524
Městský úřad
Odbor rozvoje
a územního plánování
Žižkova 227/1
591 01 Žďár
nad Sázavou
Ve
Žďáru nad Sázavou dne 23. února 2016
Námitka zástupce
veřejnosti k návrhu územního plánu města Žďár nad Sázavou
Spolek Budoucnost
z.s. byl dne 30. září 2013 zmocněn 702 občany města Žďáru nad Sázavou,
ve smyslu § 23 odst. 3 stavebního zákona, jako zástupce veřejnosti, k podání
námitky a k jejich dalšímu zastupování při projednání námitky.
Spolek Budoucnost
z.s., na základě tohoto zmocnění, uplatňuje tímto podáním v souladu s §
23 odst. 2 a 3 ve spojení s § 52 odst. 2 a 3 zákona č. 183/2006 Sb., stavebního
zákona, níže uvedenou námitku k návrhu územního plánu města Žďár nad Sázavou.
Předmětná
územně plánovací dokumentace:
- návrh Územního
plánu města Žďár nad Sázavou, o jehož pořízení rozhodlo zastupitelstvo
města svým usnesením ze dne 23. 9. 2010.
Záměr návrhu
ÚP ke kterému uplatňujeme námitku:
Návrh územního
plánu města Žďár nad Sázavou, který byl uveřejněn dne 8. ledna 2016, obsahuje
záměr vybudovat místní komunikaci spojující ulici Wonkovu přes ulici Novoměstskou
a Jamskou s ulicí Brněnskou.
Znění námitky:
Žádáme, aby
toto propojení jako místní komunikace obslužná bylo realizováno nejdříve
po realizaci obchvatu města, pokud se potom prokáže potřebnost tohoto propojení.
Splněním tohoto požadavku je zakotvení časového sledu realizace jednotlivých
komunikačních úseků shodně s dosud platným územním plánem do navrhovaného
ÚP a stanovit tento časový sled závazným.
Navrhujeme
řešit změny dopravního řešení na základě zpracovaného Generelu dopravy
města Žďáru nad Sázavou.
Odůvodnění
námitky:
Dne 30. 9.
2013 jsme podali námitku v následujícím znění:
Nesouhlasíme
s návrhem této komunikace jako přeložkou silnice II/353 a její zařazení
jako komunikace II. třídy, tedy komunikace sběrné, určené ke spojení mezi
okresy. Žádáme, aby toto propojení jako místní komunikace obslužná bylo
realizováno nejdříve po realizaci obchvatu města, pokud se potom prokáže
potřebnost tohoto propojení.
Domníváme
se zároveň, že pro takto závažný záměr v procesu zpracování územního plánu
není možné komplexně a řádně vyhodnotit vliv daného rozhodnutí na životní
prostředí. Požadujeme proto vyřazení tohoto záměru z návrhu územního plánu
a navrhujeme řešit změny dopravního řešení na základě zpracovaného Generelu
dopravy města Žďáru nad Sázavou.
V upraveném
územním plánu uveřejněném dne 8. ledna 2016 (dále jen ÚP) byla předmětná
komunikace změněna na komunikaci místní s funkcí obslužnou, čímž bylo částečně
vyhověno naší námitce ze dne 30. 9. 2013. K ostatním částem naší námitky
však nebylo v upraveném ÚP přihlédnuto a ani návrh rozhodnutí o námitce,
který byl uveřejněn současně, se k nim nevyjadřuje.
Veškerá data
ÚP vztahující se k dopravě jsou založena na předpokladu, že je realizována
celá silniční síť, kterou ÚP navrhuje. Přestože se doklady územního plánu
na několika místech odvolávají na předchozí dopravní průzkumy nebo studie
vypracované pro tuto komunikaci firmami Atelier DPK s.r.o., DHV CR spol.
s r.o. a DIK s.r.o., jejich závěry úplně pomíjí.
Zadavatel, který tyto studie či průzkumy objednal, z nich musel získat
poznatek, že pokud tato komunikace bude provedena před realizací obchvatu
města, potom přirozeně převezme převažující část dopravy ze současného
páteřního propojení silnice I/37 a II/353. To prokázaly od roku 2001 všechny
studie, které posuzovaly dopravu ve městě za předpokladu, že nebude vybudován
obchvat přeložkou silnice I/37. Za tohoto předpokladu jsou výsledky posouzení
dopravy na předmětné komunikaci pro část Wonkova-Novoměstská následující:
Atelier DPK , s.r.o. v květnu 2002 propočítal množství motorových vozidel
na této komunikaci na téměř 13 tis. denně.
Firma DHV CR, spol. s r.o. v červnu 2010 ve změně č.3 územního plánu sice
konstatuje, že základní koncepce řešení dopravy v územním plánu je správná,
ale zároveň říká, že jednotlivé modely variant řešení dopravy (rozumí
se bez realizovaného obchvatu v celé délce) neúměrně zvyšují intenzity
dopravy v jednotlivých obytných souborech města a v podstatě nesnižují
zátěže na páteřním propojení.
Firma DIK s.r.o. Hradec Králové ve své technické studii z května 2007 uvádí,
že množství motorových vozidel na této komunikaci bude téměř 14 tis.
denně a označila ji za nerealizovatelnou bez rozsáhlých protihlukových
bariér.
Na základě těchto znalostí by snad i projektant, vzhledem ke své odborné
způsobilosti, měl již v návrhu územního plánu, v souladu s úkoly územního
plánování, navrhnout etapizaci výstavby komunikací ve městě tak, aby v
průběhu realizací jednotlivých komunikačních úseků nemohlo dojít k nechtěnému
neúměrnému a v tomto případě nevratnému zatížení životního prostředí.
ÚP však uvádí, na straně 65 Odůvodnění ÚP, tuto komunikaci jako „východní
tangentu“ s průjezdem 635 (!) motorových vozidel denně, což je i
při předpokladu realizovaného obchvatu města hrubě podhodnocené. Pentlogram
intenzity dopravy, který byl podkladem pro nyní platný územní plán, vyhodnotil
denní průjezd vozidel po předmětné komunikaci na 3540 vozidel při
realizovaném obchvatu města. Informace uvedená v ÚP by se dala označit
za úmyslné klamání veřejnosti v procesu projednávání návrhu územního plánu.
Nepochopitelné
je i to, že na této komunikaci je uveden denní průjezd 500 těžkých nákladních
vozidel a zároveň zákaz vjezdu vozidel nad 3,5 t.
Ponecháme-li stranou otázku proč budovat komunikaci za nejméně 150 mil.
Kč a zbourat 85 garáží pokud bude její denní průjezd 635 vozidel, potom
ze všech předchozích údajů jednoznačně vyplývá, že požadavek na realizaci
předmětné komunikace až po realizaci obchvatu města je naprosto opodstatněný.
V opačném případě by tato komunikace nemohla být realizována z důvodu porušení
§ 18 stavebního zákona bez nákladných protihlukových opatření, jak dokládá
již zmíněná technická studie DIK s.r.o. Hradec Králové.
Máme za to, že návrh územního plánu v části koncepce dopravní infrastruktury
nesplnil několik úkolů, které mu ukládá stavební zákon v § 19. Úkolem územního
plánu je i prověřit a posoudit potřebu změn v území, veřejný zájem na jejich
provedení, jejich přínosy, problémy, rizika s ohledem například na veřejné
zdraví a životní prostředí. Potom podle výsledků těchto vyhodnocení stanovit
podmínky pro provedení změn v území, zejména pak pro umístění a uspořádání
staveb s ohledem na stávající charakter a hodnoty území a stanovit pořadí
provádění změn v území (etapizaci).
Požadavek na etapizaci (stanovení časového sledu realizace) realizace
jednotlivých komunikačních úseků je proto naprosto oprávněný, v souladu
s úkoly územního plánování a etapizace měla být zakotvena již v návrhu
ÚP.
Důkazem je již ta skutečnost, že dosud platný územní plán tento požadavek
uznal a časový sled realizace jednotlivých komunikačních úseků obsahuje
s tím, že předmětné propojení Novoměstská – Wonkova má být realizováno
až po realizaci obchvatu silnice I/37 v celé délce 6 km.
Návrh ÚP neodpovídá
Zadání územního plánu ze dne 28.8.2011, který v čl. 5.1. stanoví, že ÚP
má navázat na dopravní koncepci platného územního plánu města.
Koncepce ÚP
byla založena na vybudování obchvatu města přeložkou silnice I/37 a propojení
silnice II/353 z křižovatky Wonkova-Jungmannova přes nově vybudovaný
most na přeložku silnice I/37 v lokalitě Starý dvůr.
To, že návrh územního plánu není zpracován v souladu se zadáním, které
jednoznačně určilo zachování dosavadní koncepce dopravy stávajícího a dosud
platného územního plánu dokazuje i část textu uvedená na straně str. 30
v části Odůvodnění ÚP, která říká:
Vyloučení
připojení navrhované silnice II/353 k přeložce silnice I/37 v lokalitě
Starý Dvůr je popřením koncepce dosud platného územního plánu a
důsledkem bude vysoká dopravní zátěž v centru města. …...Proto není vyloučeno
vedení silniční sítě z náměstí Republiky…
Z urbanistického
hlediska se jedná o řešení, které neumožňuje zklidnění historického jádra
města, přestože je navržen nákladný silniční obchvat!
Součástí koncepce dopravy je i navržený časový sled realizace jednotlivých
komunikačních úseků, který stanovuje stávající územní plán v textové části
na straně 84. Absence této etapizace v návrhu ÚP považujeme také za porušení
zadání územního plánu.
Ve Žďáře nad
Sázavou dne 23. února 2016.
Poznámka:
Věcně shodné připomínky občanů Žďáru nad Sázavou k návrhu územního plánu
a zmocnění zástupce veřejnosti Občanského sdružení Budoucnost (nyní Budoucnost
z.s.), Pelikánova 1650/6, Žďár nad Sázavou k podání námitky a k jejich
dalšímu zastupování při projednání námitky byly doloženy dne 2. 10. 2013.
Podpisové listiny se seznamem 702 občanů Žďáru nad Sázavou, kteří uplatňují
věcně shodnou připomínku k návrhu Územního plánu města a zmocňují zástupce
veřejnosti Občanské sdružení Budoucnost (nyní Budoucnost z.s.), Pelikánova
1650/6, Žďár nad Sázavou k podání námitky a k jejich dalšímu zastupování
při projednání námitky byly doloženy dne 2. 10. 2013.
Marie
Doležalová, předsedkyně spolku Budoucnost z.s.
|