Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 16 -
.
.
Občanské sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
KRAJSKÝ ÚŘAD KRAJE VYSOČINA
Odbor životního prostředí
Žižkova 57
587 33 Jihlava
.
Věc: Posuzování vlivů na životní prostředí – zveřejnění dokumentace
       „Místní komunikace Klafar II – ul. Dolní, Žďár nad Sázavou“    
        Č.j. KUJI 88462/2008
        - vyjádření k dokumentaci podle § 8 odst. 3 zákona č.100/2001 Sb.
 

Závěr zjišťovacího řízení stanovil, že dokumentace vlivů záměru na životní prostředí je nutné zpracovat, mimo jiné, v těchto oblastech:
a) Vypracovat relevantní dopravní studii, relevantní hodnocení zdravotních rizik, relevantní hlukovou studii a relevantní opatření ke snížení negativního vlivu výše uvedeného záměru na obyvatelstvo (z hlediska hluku). Účinnost těchto navrhnutých opatření bude výpočtem prokázána již v rámci předložené hlukové studie.
b) Posoudit plánovanou trasu komunikace v etapách výstavby v návaznosti na platný územní plán s napojením na trasu západního obchvatu města s ohledem na časovou řadu jednotlivých provedení
.
Občanské sdružení Budoucnost považuje za nutné upozornit ve svém vyjádření k dokumentaci, že tato dokumentace nesplňuje shora uvedené podmínky v bodu a) a b).
.
a) Dopravní průzkum, na kterém jsou všechny další části dokumentace založeny (dopravní studie, hluková studie, hodnocení zdr. rizik atd.), byl proveden firmou DHV CR spol. s r.o. dne 20.5.2008 pouze v době od 7:00 hodin do 11:00 hodin. 
Časový interval, který byl zvolen pro provedení dopravního průzkumu, je nedostatečný. Protože průběh poptávky po přepravě prakticky koresponduje se změnami rozsahu dopravních výkonů silniční dopravy na pozemních komunikacích, tak je nevyhovující brát jako relevantní podklady data ze sčítání intenzit silničního provozu v tzv. sedlech, zejména pouze časového úseku 4 hodiny dopoledního sedla po skončení ranní špičky. Pokud se provede extrapolace (přenesení) zjištěných hodnot z dopoledního sedla na celý den, mohou vyjít hodnoty ve skutečnosti velmi nereálné.
Zároveň byl dopravní průzkum provedený v době kdy probíhala oprava památkově chráněného mostu na Santiniho ulici, která je jedinou možností průjezdu Žďárem po silnici I/37 a most byl uzavřen pro těžkou nákladní dopravu nad 3,5 tuny (mimo autobusy). Proto těžkou dopravu projíždějící normálně po této silnici I.třídy nemohl průzkum zaznamenat. 
Potvrzením naší námitky je počet vozidel na některých komunikacích, z nichž je nejvýraznější chyba u ulice Neumanovy: sčítání 2000 – 4840 vozidel (Atelier DPK, VIA Consult), sčítání 2007 – 6645 vozidel (DIK Hradec Králové), sčítání 2008 – 3230 vozidel (DHV CR spol. s r.o.). Podstatné  jsou i rozdíly na příjezdových komunikacích do města.    
Z uvedených důvodů nelze průzkum dopravy považovat za relevantní a směrodatný pro všechny další části dokumentace, která je potom v rozporu s požadavky závěru zjišťovacího řízení. 
Dokumentace zároveň neřeší snížení negativního vlivu hluku. V tabulce D13 na straně 122 Dokumentace EIA je uvedeno 17 referenčních bodů, přitom v denní době je překročen limit hluku v  5 případech a v noční době v 9 případech (ve většině). Závěr dokumentace i akustické studie pouze doporučuje navrhovat umístění bytových objektů do vzdálenosti 35 m od osy komunikace. Přitom již nyní jsou rozestavěny podél posuzované komunikace 3 bytové domy vzdálené od osy komunikace cca 20 m, bez jakéhokoliv návrhu řešení v akustické studii.
b) Dopravní studie vykazuje velké rozdíly proti koncepci dopravy  platného územního plánu města. 
Model výhledové komunikační sítě územního plánu předpokládá podstatné snížení dopravy na ulicích Santiniho, Brodská, Novoměstská, Nádražní, propojení ulice Strojírenské s obchvatem a tím daleko větší zatížení obchvatu. Zároveň předpokládá převedení dopravy ze Santiniho a Bezručovy ulice na severní část obchvatu města (důvodem je památkově chráněný most) a doslova uvádí, že „přeložka silnice I/37 západním směrem tvoří západní hranu zastavění a odtud je navrhováno propojení (posuzovaná komunikace) na stávající křižovatku silnic I/37 a II/353 a tento úsek vytváří alternativní trasu k stávajícímu přemostění Sázavy u zámku“. Protože podle schválené akční části Strategického plánu města, má být severní část obchvatu města mezi silnici I/37 a Brodskou realizována v roce 2011, kdy v žádném případě nebude realizován obchvat v úseku Brodská-Jihlavská, lze předpokládat převedení velké části dopravní zátěže z Bezručovy ulice novou a rychlejší částí západního obchvatu k sídlišti Klafar II a potom posuzovanou komunikací  zpět na ulici Dolní (křižovatka silnic I/37 a II/353). Zároveň je nutné počítat s používáním posuzované komunikace pro tranzit vozidel ve směru od Hamrů nad Sázavou (Havlíčkův Brod, Přibyslav) na silnici II/353 (Sněžné), jak uvádí i akční plán města. Za této situace nepočítá dopravní studie s žádným zvýšením provozu na posuzované komunikaci, ale přenáší veškerou dopravu na ulici Brodskou ( z pohledu provozu méně výhodnou a delší trasu), která by v tom případě byla nejzatíženější komunikací ve městě.   
Pentlogram intenzit dopravy ÚP předpokládá na posuzované komunikaci zatížení 3900 vozidel v úrovni roku 2000, což po přepočtu na úroveň roku 2030 představuje více než 5000 vozidel.
Pokud by údaje předložené dokumentace o počtu vozidel na posuzované komunikaci měly odpovídat skutečnosti, musí být na posuzované komunikaci provedeny úpravy, které budou odrazovat řidiče od jejího používání k průjezdu (snížená rychlost, retardéry a pod.).
Protože dopravní studie nepřebírá určité regulativy z podkladů územního plánu jsou dopravou jednotlivé části komunikační sítě v těchto dvou materiálech(dokumentace EIA – ÚP) velmi rozdílně zatíženy. Svou vinu jistě má neujasněná koncepce dopravy, která se mění s jednotlivými zpracovateli dokumentace i jednotlivými zadáními a zejména absence rozhodnutí o technickém řešení budoucího obchvatu.  
.       
Ve Žďáře nad Sázavou dne 20.1.2009
..

Marie Doležalová
předsedkyně
.
.
poslední aktualizace stránky: 16.3.2009