.
Občanské
sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
KRAJSKÝ ÚŘAD
KRAJE VYSOČINA
Odbor životního
prostředí
Žižkova 57
587 33 Jihlava
.
Věc: Posuzování
vlivů na životní prostředí – zveřejnění dokumentace
„Místní komunikace Klafar II – ul. Dolní, Žďár nad Sázavou“
Č.j. KUJI 88462/2008
- vyjádření k dokumentaci podle § 8 odst. 3 zákona č.100/2001 Sb.
Závěr zjišťovacího
řízení stanovil, že dokumentace vlivů záměru na životní prostředí je nutné
zpracovat, mimo jiné, v těchto oblastech:
a) Vypracovat
relevantní dopravní studii, relevantní hodnocení zdravotních rizik, relevantní
hlukovou studii a relevantní opatření ke snížení negativního vlivu výše
uvedeného záměru na obyvatelstvo (z hlediska hluku). Účinnost těchto navrhnutých
opatření bude výpočtem prokázána již v rámci předložené hlukové studie.
b) Posoudit
plánovanou trasu komunikace v etapách výstavby v návaznosti na platný územní
plán s napojením na trasu západního obchvatu města s ohledem na časovou
řadu jednotlivých provedení
.
Občanské sdružení
Budoucnost považuje za nutné upozornit ve svém vyjádření k dokumentaci,
že tato dokumentace nesplňuje shora uvedené podmínky v bodu a) a b).
.
a) Dopravní
průzkum, na kterém jsou všechny další části dokumentace založeny
(dopravní studie, hluková studie, hodnocení zdr. rizik atd.), byl proveden
firmou DHV CR spol. s r.o. dne 20.5.2008 pouze v době od 7:00 hodin do
11:00 hodin.
Časový interval,
který byl zvolen pro provedení dopravního průzkumu, je nedostatečný. Protože
průběh poptávky po přepravě prakticky koresponduje se změnami rozsahu dopravních
výkonů silniční dopravy na pozemních komunikacích, tak je nevyhovující
brát jako relevantní podklady data ze sčítání intenzit silničního provozu
v tzv. sedlech, zejména pouze časového úseku 4 hodiny dopoledního sedla
po skončení ranní špičky. Pokud se provede extrapolace (přenesení) zjištěných
hodnot z dopoledního sedla na celý den, mohou vyjít hodnoty ve skutečnosti
velmi nereálné.
Zároveň byl
dopravní průzkum provedený v době kdy probíhala oprava památkově chráněného
mostu na Santiniho ulici, která je jedinou možností průjezdu Žďárem po
silnici I/37 a most byl uzavřen pro těžkou nákladní dopravu nad 3,5 tuny
(mimo autobusy). Proto těžkou dopravu projíždějící normálně po této silnici
I.třídy nemohl průzkum zaznamenat.
Potvrzením
naší námitky je počet vozidel na některých komunikacích, z nichž je nejvýraznější
chyba u ulice Neumanovy: sčítání 2000 – 4840 vozidel (Atelier DPK, VIA
Consult), sčítání 2007 – 6645 vozidel (DIK Hradec Králové), sčítání 2008
– 3230 vozidel (DHV CR spol. s r.o.). Podstatné jsou i rozdíly na
příjezdových komunikacích do města.
Z uvedených
důvodů nelze průzkum dopravy považovat za relevantní a směrodatný pro všechny
další části dokumentace, která je potom v rozporu s požadavky závěru zjišťovacího
řízení.
Dokumentace
zároveň neřeší snížení negativního vlivu hluku. V tabulce D13 na straně
122 Dokumentace EIA je uvedeno 17 referenčních bodů, přitom v denní době
je překročen limit hluku v 5 případech a v noční době v 9 případech
(ve většině). Závěr dokumentace i akustické studie pouze doporučuje navrhovat
umístění bytových objektů do vzdálenosti 35 m od osy komunikace. Přitom
již nyní jsou rozestavěny podél posuzované komunikace 3 bytové domy vzdálené
od osy komunikace cca 20 m, bez jakéhokoliv návrhu řešení v akustické studii.
b) Dopravní
studie vykazuje velké rozdíly proti koncepci dopravy platného územního
plánu města.
Model výhledové
komunikační sítě územního plánu předpokládá podstatné snížení dopravy na
ulicích Santiniho, Brodská, Novoměstská, Nádražní, propojení ulice Strojírenské
s obchvatem a tím daleko větší zatížení obchvatu. Zároveň předpokládá převedení
dopravy ze Santiniho a Bezručovy ulice na severní část obchvatu města (důvodem
je památkově chráněný most) a doslova uvádí, že „přeložka silnice I/37
západním směrem tvoří západní hranu zastavění a odtud je navrhováno propojení
(posuzovaná komunikace) na stávající křižovatku silnic I/37 a II/353 a
tento úsek vytváří alternativní trasu k stávajícímu přemostění Sázavy u
zámku“. Protože podle schválené akční části Strategického plánu města,
má být severní část obchvatu města mezi silnici I/37 a Brodskou realizována
v roce 2011, kdy v žádném případě nebude realizován obchvat v úseku Brodská-Jihlavská,
lze předpokládat převedení velké části dopravní zátěže z Bezručovy ulice
novou a rychlejší částí západního obchvatu k sídlišti Klafar II a potom
posuzovanou komunikací zpět na ulici Dolní (křižovatka silnic I/37
a II/353). Zároveň je nutné počítat s používáním posuzované komunikace
pro tranzit vozidel ve směru od Hamrů nad Sázavou (Havlíčkův Brod, Přibyslav)
na silnici II/353 (Sněžné), jak uvádí i akční plán města. Za této situace
nepočítá dopravní studie s žádným zvýšením provozu na posuzované komunikaci,
ale přenáší veškerou dopravu na ulici Brodskou ( z pohledu provozu méně
výhodnou a delší trasu), která by v tom případě byla nejzatíženější komunikací
ve městě.
Pentlogram
intenzit dopravy ÚP předpokládá na posuzované komunikaci zatížení 3900
vozidel v úrovni roku 2000, což po přepočtu na úroveň roku 2030 představuje
více než 5000 vozidel.
Pokud by údaje
předložené dokumentace o počtu vozidel na posuzované komunikaci měly odpovídat
skutečnosti, musí být na posuzované komunikaci provedeny úpravy, které
budou odrazovat řidiče od jejího používání k průjezdu (snížená rychlost,
retardéry a pod.).
Protože dopravní
studie nepřebírá určité regulativy z podkladů územního plánu jsou dopravou
jednotlivé části komunikační sítě v těchto dvou materiálech(dokumentace
EIA – ÚP) velmi rozdílně zatíženy. Svou vinu jistě má neujasněná koncepce
dopravy, která se mění s jednotlivými zpracovateli dokumentace i jednotlivými
zadáními a zejména absence rozhodnutí o technickém řešení budoucího obchvatu.
.
Ve Žďáře nad
Sázavou dne 20.1.2009
..
Marie
Doležalová
předsedkyně
. |