.
Obchvat
Žďáru je asi utopie
.
V posledním
vystoupení starosty Žďáru nad Sázavou v kabelové Televizi Vysočina nám
bylo mimo jiné sděleno, že část obchvatu města mezi Tokozem a ulicí Brodskou
se začne budovat v roce 2015. Toto sdělení znamená:
1) Město zřejmě
nedosáhne na dotace na rozvoj infrastruktury z peněz EU, tak jak v září
2007 rozhodla vláda ČR usnesením č. 1064, kde Žďár je přímo uveden ve vztahu
k dotaci při financován výstavby tzv. Velkého obchvatu a v devadesáti vyjmenovaných
stavbách v Česku figuruje v první třetině seznamu. Podmínkou ovšem je časový
limit zafinancování do roku 2013.
Je více než
pravděpodobné, že v tomto roce se ČR přesune z kategorie států s převahou
příjmů (např. dotace) nad výdaji vůči EU do kategorie států s opačným poměrem
mezi příjmy a výdaji, a to nejen kvůli plánovaném vstupu několika „chudších“
států do EU.
2) Nejsložitější
a nejnáročnější část obchvatu mezi ulicemi Brodská a Jihlavská se tímto
časově a finančně stává pro Žďár pouze zbožným přáním a bude-li toto skutečností,
části obchvatu mezi Tokozem a ulicí Brodskou na straně jedné a mezi Jihlavskou
a silnicí I/19 (u Mělkovic) na straně druhé ztratí z velké část svůj význam.
Kvůli tomu se například odkládá rekonstrukce autobusového nádraží.
3) Náhradní
řešení vybudováním průtahu městem (od Enpeky za hřbitov, mezi sídliště
Žďár 4 a Vodojem na Wonkovu a do sídliště Klafar, kde se napojí na výše
uvedenou část obchvatu mezi Tokozem a ulicí Brodskou) naprosto znehodnotí
lokalitu Lučiny, část sídliště Žďár 4 a Vodojem, úsek kolem ulice Wonkova
a část budovaného sídliště Klafar. Vždyť při prezentaci řešení průtahu
(tedy „Malého obchvatu“, eufemisticky označovaného jako tzv. Městský okruh)
mezi sídlištěm Žďár 4 a Vodojemem bylo uvedeno dopravní zatížení asi 14
tisíc vozidel denně, a to včetně kamionů.
Protihluková
opatření ve výšce 4 - 6 metrů, která jsou nutností, budou muset být i v
Lučinách a na budovaném sídlišti Klafar.
Uvědomují
si obyvatelé těchto lokalit co je čeká? Uvažované dopravní zatížení znamená,
že průměrně jedno vozidlo projede za 6 vteřin, což ve špičce znamená zkrácení
této doby na 2 vteřiny. Jak budou děti a starší občané tuto komunikaci
přecházet?
4) Zaslepení
ulice Neumannova poblíž Göttlerova rybníka bude nutit místní obyvatele
projíždět úzkými ulicemi Bratří Čapků a Wolkerova a navíc způsobí přeložení
MHD, jedoucí ve směru na Wonkovu, na průtah.
Současná zastávka
MHD na ulici Neumannova má být v prostoru u Vodojemu (obyvatelé sídliště
Žďár 4 budou nuceni průtah přecházet) a zastávky MHD na ulicích Studentská
(poliklinika) a Libušínská budou moci být obslouženy pouze tak, že autobusy
„si objedou kolečko“ na sídlišti Libušín ještě jednou, resp. zastávka Wonkova
umístěná v jízdním pruhu nebude dle dopravní zátěže možná a je reálné její
zrušení. Vedení města tvrdí, že výstavba nových komunikací ve Žďáru rozmělní
dopravu a přitom důležitá ulice Neumannova se přeruší? Má to logiku?
Tato všechna
negativa řeší z velké části obchvat města, který dávno už měl stát a nemohu
se zbavit dojmu, že i současné vedení města nekonalo a nekoná. Všude se
mluví o ochraně zeleně a relativně zelený pás za sídlištěm Žďár 4 se zničí.
Vždyť se jedná o spokojenost obyvatel Žďáru, který má nyní již jen 23018
obyvatel a počet stále nezanedbatelně klesá. Prý do roku 2015 budou mít
všechny obce na silnici II. třídy mezi Žďárem a Jihlavou obchvaty. A co
Žďár?
Zastupitelé
města na svém 9. řádném zasedání dne 22. května 2008 schválili zařazení
výstavby obchvatu města jako priority č. 1 do akčního plánu města a uložili
městskému úřadu intenzivně se zabývat výstavbou obchvatu města.
Opravdu není
rozpor mezi tímto rozhodnutím a sdělením starosty při posledním vystoupení
v kabelové televizi?
Opravdu se
Žďár nad Sázavou nechce pokusit o získání prostředků na výstavbu obchvatu
z fondů Evropské unie?
Starosta nám
podal zprávu, že to Žďár nad Sázavou nepotřebuje!
.
Pavel
Drdla, Občanské sdružení Budoucnost
..
|