webmaster
|
..
Články
a dokumenty
- 10 -
.
.
Městský
dopravní okruh Žďáru nad Sázavou, průtah městem nebo obchvat?
.
Již dlouho pozorně
sledujeme všechny články v tisku týkající se dopravního propojení ulic
Wonkova a Novoměstská, a nelze vynechat pokračování propojení na Brněnskou.
Dosud jsme však nezaznamenali článek, který by se vážně zabýval tím,
proč je toto propojení tak kontroverzní. Většinou se v článku objeví konstatování,
že před pětatřiceti lety zde bylo s komunikací počítáno a že proti sobě
stojí obyvatelé dvou částí města, „Průmyslovky“ a „Vodojemu“, kteří chtějí
silnici co nejdále od svých domů.
Oba tyto argumenty
jsou naprosto nepodstatné, v případě „soupeřících“ částí města i nepravdivé.
Představitelé města je rádi v rozhovorech opakují, protože zastírají skutečnou
podstatu problému.
Před čtyřmi
lety, v roce 2003, byl schválen územní plán města, který by měl vytvářet
předpoklady pro výstavbu, rozvoj území, životní prostředí i soudržnost
společenství obyvatel a uspokojovat potřeby současné generace, aniž by
ohrožoval podmínky života generací budoucích.
Řešení dopravy
ve městě je v tomto územním plánu založeno na vybudování obchvatu města
na jeho západě, který je mezi občany známý jako „velký obchvat“. Vybudováním
tohoto obchvatu by došlo na všech komunikacích ve městě ke snížení počtu
projíždějících vozidel nejméně o 40 %. V Dolní ulici a na náměstí Republiky
by počet projíždějících vozidel klesl dokonce o 60 % a Bezručova ulice
by se dokonce mohla stát klidovou komunikací po níž po projížděla pouze
pětina vozidel současného stavu. Jediné zvýšení dopravní zátěže by zaznamenala
ul. Wonkova vlivem následného vybudování propojení na Novoměstskou ulici,
po kterém by projíždělo přibližně tolik aut jako nyní na ulici Jihlavská.
Tento obchvat totiž není určen pouze pro řešení tranzitní dopravy ve městě,
ale svedl by velkou část dopravy směřující k cílům na západě města (Žďas,
supermarkety, Tokoz), která nyní zatěžuje střed města s ulicí Smetanovou
a Žižkovou. A že tranzitní dopravy již dávno není pouze 7 % jako v roce
2000 snad již poznali všichni obyvatelé města.
Ten kdo se
zajímá o dění ve městě jistě mnohokrát slyšel ze strany představitelů města
veřejné zpochybňování investice do budoucí realizace obchvatu, které se
nyní může stát obyvatelům Žďáru nad Sázavou na dlouhé roky osudné.
V září letošního
roku schválila vláda možnost financování 90 obchvatů měst a obcí v České
republice, mezi nimiž je uveden i Žďár nad Sázavou. Čerpání prostředků
je plánováno do r.2013, proto peníze na tuto dopravní infrastrukturu budou
čerpány především na obchvaty měst, která budou připravena
obchvat realizovat.
Předpokládáme,
že po letech váhání bude velmi těžké připravit stavbu obchvatu tak, aby
bylo možné začít s čerpáním prostředků do roku 2013, ale nemělo by to být
nemožné. Zejména nejobtížnější trasa obchvatu mezi Jihlavskou ulicí a ulicí
Brodskou zůstala naprosto nepřipravenou. Budeme se moci přesvědčit jak
je Město schopné realizovat svůj schválený územní plán a jaké úsilí pro
jeho naplnění vyvíjelo a vyvíjí.
Naše občanské
sdružení zaslalo všem zastupitelům výzvu, aby se vážně a odpovědně
zasadili o to, aby se příprava obchvatu města Žďáru nad Sázavou stala prioritou
rozvoje města a při nadcházejícím schvalování rozpočtu města navrhli jasnou
strategii přípravy stavby obchvatu místo plýtvání penězi na stavbu další
trasy průtahu městem.
Pravdou je,
že po čtyřech letech od schválení územního plánu, představitelé města veřejně
zpochybňují budování tohoto obchvatu s argumenty, že se Žďár za 30 let
rozrostl a chtějí měnit koncepci dopravy ve městě vybudováním „Městského
okruhu“, jak nazvali propojení Wonkova, Novoměstská, Brněnská a který není
v územním plánu navržen. V územním plánu je toto propojení popsáno jako
„místní komunikace“ a „vzhledem k situování v zástavbě“ jako komunikace
obslužná, tedy místní komunikaci III. třídy. Město nyní navrhuje mezi těmito
hustě obydlenými lokalitami vybudovat nový průtah městem, ve svém důsledku
v podstatě silnici I.třídy, na níž se počet vozidel proti současnému stavu
téměř ztrojnásobí. Dovolíme si proto tvrdit, že název „okruh“ je jen kamufláž
a pouhá snaha o snížení dopravní zátěže žďárského náměstí, kterou je možné
snížit vybudováním obchvatu za „státní“ peníze. Co na tom, že kolem silnice
v délce 980 m musí být vybudováno 1330 m protihlukových betonových až 6m
vysokých bariér, aby se v okolí dalo vůbec bydlet. Možná, že se k nám budou
jezdit turisté dívat nejen na Zelenou horu, ale i na „Velkou žďárskou zeď“.
Přitom toto propojení za stovky milionů přinese pouze snížení dopravy na
Dolní ulici a náměstí, na úkor obyvatel s obou stran Neumannovy ulice a
ulice Wonkovy. Pro obyvatele v ostatních částech města je toto řešení naprosto
bezvýznamné, provoz v jejich ulicích se vůbec nezmenší.
Nebezpečím
realizace tohoto řešení je i následný nedostatek finančních prostředků,
které by mohly být věnovány na částečnou projektovou přípravu obchvatu
města a výkup pozemků v jeho trase. Nebezpečí realizace spočívá i v uspokojení
ze snížení dopravní zátěže náměstí a zakonzervování tohoto stavu na úkor
ostatních ulic na dlouhá léta a opravdové odložení stavby obchvatu.
Pravdou je
i to, že občané, kterým není lhostejná likvidace každého vzácného kousku
zeleně uvnitř města budou dál všemi prostředky bojovat za to, aby nebyla
zničena nepotřebnou komunikací. Zejména proto, že zklidnění dopravy ve
městě lze dosáhnout jiným, pro všechny občany výhodnějším způsobem, vybudováním
obchvatu města.
.
Občanské sdružení
Budoucnost.
..
|
.
poslední
aktualizace stránky: 06.05.2008
|