Foto Martin Smolík
Spolek BUDOUCNOST z.s.
Chceme přispět k lepší budoucnosti Žďáru nad Sázavou a jeho životního prostředí. 

Aktuality (Home)
Výzva občanům
Výzva vedení Města
O nás
Řešení od vedení Města
Územní plán Města
Stanoviska
"Na pravou míru"
Anketa pro vás
Články a dokumenty
Vaše názory a otázky
Kontakt na nás

webmaster

..
Články a dokumenty
- 9 -
.
Pozn.: Jde o článek ze Žďárského deníku ze dne 29.12.2007, reagující na náš článek
.
.
Řešení dopravy ve Žďáře
Reakce na článek „Městský dopravní okruh Žďáru nad Sázavou, průtah městem nebo obchvat?“
.
Dne 6.12.2007 byl ve Žďárském deníku zveřejněn článek zabývající se připravovaným tzv. Městským okruhem, tedy komunikací navrhovanou v trase od křižovatky ulic Brněnská–Jihlavská přes ulici Jamská na ulici Novoměstskou, dále prostorem mezi sídlišti Žďár 4 a Žďár 7 až na ulici Wonkova a posléze přes řeku Sázavu k navrhovaném tzv. Velkému obchvatu.
Jako občan a především jako vysokoškolský a výzkumný pracovník v dopravě zabývající se i touto problematiku se musím k tomuto článku a této oblasti vyjádřit. Chápu, že zde s ohledem na omezený rozsah nemohly být sděleny všechny skutečnosti, proto se pokusím uvedené závěry okomentovat a doplnit o někde další – opět se nebude jednat z důvodu rozsahu článku o vyčerpávající fakta.
.
Zastírání problému
V článku, na který reaguji, kritizuje jeho autor „zastírání skutečné podstaty problému“ ve vyjádřeních představitelů města. V tomto případě musím s touto kritikou souhlasit, protože opravdu ty zásadní - i když vůči obyvatelům nepopulární – fakta se ve vyjádřeních vedení města k této stavbě  neobjevují.
V dalším textu se autor věnuje přínosu „Velkého obchvatu“ pro snížení dopravních proudů vozidel na vybraných komunikacích zejména v centru města. Zde zřejmě vycházel ze Zátěžového diagramu intenzit proudů vozidel (slangově označovaného jako „pentlogram“) na kmenových komunikacích města, čerpajícího z hodnot periodického sčítání dopravy prováděného Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD) vždy po pěti letech (naposledy tedy v letech 2000 a 2005), který byl jedním z podkladů (na webových stránkách města) k veřejnému projednávání studie Městského okruhu, které proběhlo 28.11.2007. S uvedenými procentuálními hodnotami snížení intenzit dopravních proudů na komunikacích v centru města lze víceméně souhlasit s výjimkou ulice Bezručova, kde by mělo dojít také k navýšení hodnot.
.
Padají různá čísla
Je ale otázkou, zda autor článku vycházel skutečně z materiálu dostupného na webu města nebo jiného zdroje, protože v materiálu na webu není vůbec pro výhled roku 2030 mezi sledované páteřní komunikace zařazen Velký obchvat. Proč projektant toto do prezentovaného pentlogramu nezahrnul (i když evidentně s tímto počítal)? Bez hodnot intenzit proudů vozidel na Velkém okruhu nelze totiž relevantně dále pracovat s modelováním vývoje dopravních proudů na komunikacích města (metodika je dopravním odborníkům známa).
Samozřejmě nevím, odkud vzal autor hodnotu 7% jako podíl tranzitní dopravy vůči celkovému objemu dopravy. Z oficiálních zdrojů z radnice „padají“ průběžně stále různá čísla, čímž jsem získal dojem, že ani zde toto neví a pokouší se pouze o odhady či o využití průzkumů z jiných měst. Není se asi třeba tomu divit, protože mi není známo, že si město nechalo vypracovat naprosto zásadní materiál – a to Generel dopravy. Podle mne se pouštět do plánování změn v dopravě bez znalosti informací plynoucích právě z Generelu dopravy je – mírně řečeno – značně odvážné.
V další části se připomíná limit čerpání finančních prostředků na obchvaty měst do roku 2013, kde mezi města s příslibem financování byl opravdu zařazen i Žďár n. S. Jako zásadní zde považuji připomínku ohledně připravenosti realizace celého Velkého obchvatu, zejména pak jeho části mezi ulicemi Brodská a Jihlavská.
Protože končí rok 2007, tak těch 6 let do konce roku 2013 opravdu není mnoho - zejména za situace, kdy se ještě stále definitivně neví, zda např. v lokalitě autobusového nádraží řešit trasování formou tunelu (určitě hloubeného, nikoliv raženého) či nadzemní estakády v tubusu. Poněvadž když se nyní připravuje komplexní rekonstrukce autobusového nádraží, těžko by asi za několik let bylo efektivní či průchozí přes tuto lokalitu hloubit tunel (viz Územní plán města).
.
Velký obchvat
Pokud by totiž úsek Velkého obchvatu mezi ulicemi Brodská a Jihlavská nebyl realizován (ostatní části obchvatu ano), tak nárůst intenzit dopravních proudů na Městském okruhu by byl značný. Dá se předpokládat, že Městský okruh by navíc využívala vozidla jedoucí ve směrech sever – jih, sever – jihovýchod, sever – východ, západ – východ apod. Poté by hodnoty intenzit dopravních proudů byly rozhodně větší (než prognózovaných téměř 14 tisíc vozidel denně), tedy hodnoty, kdy se dnes doporučuje financovat výstavbu obchvatu (dovedeno do absurdity – občané by pak mohli požadovat výstavbu obchvatu Městského okruhu).
Rozsah dopravy by pak na Městském okruhu neumožňoval řidičům používat navrhovanou vyšší rychlost (nyní 50 km/h) a požadavek na mimoúrovňové řešení přechodů přes komunikaci by byl nezpochybnitelný. Nebo si umíte za tohoto stavu představit úrovňové přecházení školáků či starších lidí ze sídliště Žďár 7 v době dopravní špičky?
.
Nevyslyšené přání
Nakonec se chci vyjádřit u článku k poznámce, že komunikace Městského okruhu od (okružní?) křižovatky s ulicí Novoměstská až po ulici Wonkova by měla být účelovou komunikací a nikoliv komunikací I. třídy.
Obávám se, že v tomto případě asi přání autora vzpomínaného článku zůstane nevyslyšeno. Po vybudování celého Městského okruhu až po Velký okruh a následně s využitím úseku Velkého okruhu po ulici Brodskou se přímo nabízí přeložení silnice I/19 do této nové trasy, k čemuž pravděpodobně dojde (nebylo by to v rozporu se Zákonem o pozemních komunikacích, prováděcí vyhlášky k zákonu a souvisejících ČSN). Nic na tom nezmění často zmiňovaný fakt, že po výstavbě komunikace bude intenzita dopravy několikanásobně (řádově) větší než byla okolo roku 1970, kdy s tímto záměrem stavby byli obyvatelé dotčené lokality poprvé seznámeni.
.
A co MHD?
Nyní se chci vyjádřit ke skutečnostem, které v článku nezazněly, týkající se koncepce městské hromadné dopravy (MHD) v kontextu navrhovaných změn. Když jsem měl možnost se seznámit s návrhem dopravního řešení části Městského okruhu (Wonkova – Novoměstská), tak jsem byl nucen konstatovat, že zásadně zhoršuje fungování MHD.
Nevím, zda s tímto projektant neuvažoval či ze strany města se toto neobjevilo v zadávacích podmínkách. Přesto zde postrádám mj. toto:
- zastávka MHD Neumannova (pro směr Studentská) bude asanována, nikde se neobjevuje její nová poloha,
- obsluha MHD sídliště Žďár 7 se po výstavbě propojky Jamborova – Neumannova uvažuje jako průjezdní, ovšem chybí zde opatření pro přejezd Městského okruhu vozidly MHD při uvažované intenzitě dopravy (řešit výstavbou okružní křižovatky nebo preferenčním opatřením MHD nebo jiným opatřením),
- analogicky je problém řešení křižovatky s ulicemi Vysocká (silnice II. třídy) a Studentská (nejen pro vedení linek MHD – i pro ostatní provoz značně komplikované) apod.
Závěrem kromě výše uvedených skutečností chci konstatovat, že bez výstavby celého Velkého okruhu (či vůbec přípravy výstavby) je značně předčasné řešit problematiku Městského okruhu. 
Město by se proto primárně mělo zaměřit na řešení Velkého obchvatu a až posléze řešit problematiku Městského okruhu. A tuto problematiku je navíc třeba řešit komplexně (třeba pro potřeby MHD), protože toto nestojí jen na líbivé architektuře, ale hlavně na účelu pro uživatele či vlivu na ostatní obyvatele. 
.
doc. Ing. Pavel Drdla, Ph.D.
Dopravní fakulta JP
Univerzita Pardubice
.
.
poslední aktualizace stránky: 06.05.2008