webmaster
|
..
Články
a dokumenty
- 5 -
.
.
Občanské
sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
Městský úřad
Žižkova 227/1
591 01 Žďár
nad Sázavou
.
Ve
Žďáru nad Sázavou dne 27.11.2007
.
Věc: Technická
studie (TST)
„Část městského okruhu ul.Wonkova – ul.Novoměstská“
Č.j.:RUP/525/07/Im
.
Ke shora uvedené
technické studii uplatňujeme následující námitky:
.
1. Odmítáme
změnu koncepce silniční dopravy uvedené v čl. 2.8.1.2. textové části ÚP.
Koncepce dopravy
územního plánu, která určuje budoucí vývoj dopravy ve městě, nepředpokládá
budování (a funkci) městského okruhu. Územní plán není neměnnou záležitostí,
ale záměr vybudovat městský okruh v kategorii sběrné komunikace je velice
závažnou změnou, která by musela být řádně projednanou změnou koncepce
dopravy územního plánu podle Stavebního zákona.
Přitom se
v tomto konkrétním případě nejedná, ve smyslu ČSN 73 6100, o městský okruh,
ale o průtah vedený sídelním útvarem a ve svém důsledku o průtah
silnice I. třídy I/37 (!!), jak je zřejmé z návrhového stavu na výkrese
B.10.
2. Odmítáme
navrženou změnu funkce a zatřídění této komunikace navržené v technické
studii.
Navržená komunikace
propojující ulice Wonkova a Novoměstská odporuje svým zatříděním
Územnímu plánu města Žďár nad Sázavou. Celá tato komunikace je územním
plánem určena jako „místní komunikace“ a „vzhledem k situování
v zástavbě je komunikace navržena ve funkční třídě C 2“, která je v
ČSN 73 6110, platné v době schválení územního plánu, specifikována
jako komunikace obslužná, doplňující spojení sběrných komunikací a umožňující
přímou obsluhu všech objektů.
Pojem obslužná
komunikace je uveden i v zákoně č.13/1997 Sb., o pozemních komunikacích,
a jedná se o místní komunikace III. třídy. Ty jsou v prováděcím předpise
č.104/1997 Sb. definovány jako obslužné komunikace ve městech a obcích
umožňující přímou dopravní obsluhu jednotlivých objektů.
3. Nesouhlasíme
s výstavbu této komunikace.
Navržená komunikace
neřeší dopravu ve Žďáru nad Sázavou, ale pouze přesunutí dopravní zátěže
z Horní a Dolní ulice na tuto plánovanou komunikaci. Z pentlogramů dopravy
je zřejmé, že hodnoty snížené zátěže na těchto ulicích, jsou shodné s hodnotami
zvýšené zátěže v prostoru mezi sídlišti 4 a 7. Jedná se tedy pouze o vybudování
nového průtahu městem, jehož umístění, s jeho vynucenými protihlukovými
bariérami, do intravilánu města je naprosto nevhodné. O nevhodnosti svědčí
i skutečnost, že podél komunikace dlouhé 949 m by v případě realizace stavby
muselo být vybudováno 1330 m protihlukových stěn, rozdělujících město,
jak konstatuje i architektonická část studie.
V žádném případě
nesouhlasíme s budováním komunikačního propojení Wonkova – Neumannova
před realizací komunikační sítě předpokládané územním plánem v předchozích
etapách, zejména před vybudováním obchvatu města podle platného ÚP.
Jedním z úkolů
pozemního plánování je podle § 19 stavebního zákona „stanovovat pořadí
provádění změn v území (etapizaci)“. Platný územní plán splnil tento úkol
a zařadil stavbu této komunikace propojující ulice Wonkova a Neumannova
do 3. etapy (poslední, po vybudování obchvatu města).
4. Nekomplexnost
řešení dopravy ve městě
Městský úřad
zadal projektantovi k řešení pouze propojení ulice Wonkova – Novoměstská.
Proto studie neřeší důsledky vybudování této komunikace v komplexním řešení
dopravy ve Žďáře nad Sázavou tak, aby prokázala důsledky její realizace
na intenzitu dopravy ve všech částech města (i mimo ulice Dolní a Horní).
Teprve
tím by měla být prokázána i společenská prospěšnost investování nemalých
prostředků z rozpočtu města na její realizaci.
Možnost a
oprávněnost tohoto záměru nelze určit bez vyhodnocení dopadu zvýšené intenzity
dopravy na životní prostředí zejména v ulici Wonkově, ve které by se intenzita
dopravy, po realizaci tohoto záměru, zvýšila téměř trojnásobně.
Máme
za to, že měnit a budovat části komunikačního systému bez vyhodnocení dopadu
na celý tento systém a všechny jeho části je nezodpovědným jednáním a může
vést ke špatným, mnohdy i nevratným rozhodnutím.
5. K vlastnímu
řešení Technické studie:
Předpokládáme,
že vznik této studie byl veden snahou představitelů našeho města rozhodnout
na základě znalosti věci. Proto bychom chtěli upozornit na její následující
nedostatky:
a) Pentlogram
intenzity dopravy (návrhový stav na výkrese B.10) neodpovídá předpokládané
realitě intenzity dopravy v roce 2030, protože opomíjí tyto skutečnosti:
- Vůbec nezohledňuje
zvýšení zátěže těžkou dopravou v posledních letech. Je to zřejmé z porovnání
výsledků sčítání těžké dopravy ŘSD z roku 2005 přepočítané na rok 2007
a předpokládané intenzity vypočítané zpracovatelem projektu pro rok 2030
(podle údajů studie, přepočet podle koeficientů ŘSD, vše podle výkresu
B.10):
.
ulice
|
ŘSD 2007
(B.10-stávající stav)
|
ŘSD 2030
(přepočet podle metodiky ŘSD)
|
Technická studie 2030
(B.10-návrhový stav)
|
Bezručova
|
1738
|
1902
|
1162
|
Vysocká
|
568
|
622
|
402
|
Novoměstská
|
1534
|
1679
|
1193
|
Brněnská
|
3546
|
3882
|
1460
|
Jihlavská
|
2605
|
2852
|
1273
|
Žižkova
|
1485
|
1626
|
785
|
Wonkova-Neumannova
|
.
|
2953
|
1475
|
.
Zarážející
je skutečnost, že návrhový stav podle studie je v roce 2030 vždy podstatně
menší než skutečný stav v roce 2007 (!!).
- Pentlogram
intenzity dopravy pro rok 2030 nepočítá s nárůstem dopravy na posuzované
komunikaci vlivem propojení ulice Wonkova s novou komunikací ze sídliště
Klafar s budoucími 7 000 obyvateli.!!
b) Vzhledem
k výše uvedeným skutečnostem musí být nutně závěry akustické a rozptylové
studie podhodnocené.
c) Za chybný
označujeme údaj z návrhového stavu pro rok 2030 na ulici Smetanova, který
předpokládá snížení intenzity o 28 %, přestože vybudování předmětné komunikace
bude mít na provoz Smetanovou ulicí zanedbatelný či spíše žádný vliv.
.
Marie
Doležalová
předsedkyně
. |
.
poslední
aktualizace stránky: 06.05.2008
|