webmaster
|
..
Články
a dokumenty
- 1 -
.
Závěr zjišťovacího
řízení EIA
je již k dispozici, zde čtěte
"Závěry zjišťovacího řízení"
..
.
Občanské
sdružení Budoucnost, Pelikánova 1650/6, 591 01 Žďár nad Sázavou, IČ 71232524
.
KRAJSKÝ ÚŘAD
KRAJE VYSOČINA
Odbor životního
prostředí
Žižkova 57
587 33 Jihlava
.
Věc: Zjišťovací
řízení záměru „Místní komunikace Klafar II – ul. Dolní, Žďár nad Sázavou“
Č.j. KUJI 29124/2008
- vyjádření k oznámení podle §6 odst. 5 zákona č.100/2001 Sb.
.
Občanské
sdružení Budoucnost ve Žďáře nad Sázavou považuje za nutné další posuzování
tohoto záměru podle zákona č. 100/2001 Sb. z následujících důvodů:
„Oznámení záměru o hodnocení vlivů na životní prostředí“ (dále jen „oznámení“)
neodpovídá koncepci dopravy platného územního plánu města. Všechny
části „oznámení“ posuzují pouze část budoucí komunikace, jejíž celá trasa
bude propojovat silnici I/37 se západní částí obchvatu města, což je uváděno
i v textu „oznámení“. Tato skutečnost odporuje zákonu o posuzování vlivů
na životní prostředí, který stanoví, že v dlouhodobém záměru se jeho jednotlivé
etapy posuzují samostatně v kontextu vlivů záměru jako celku.
V „oznámení“ je způsob posouzení jen části komunikace zdůvodňován tím,
že obchvat je „pouze výhledovou investicí“. Přitom však musí být
oznamovateli známo, že podle schválené akční části Strategického plánu
města, má být celé toto propojení, jehož je posuzovaný záměr částí,
včetně propojení na ulici Brodskou (část obchvatu) realizováno téměř současně
v letech 2009 až 2010 (a další etapa západní části obchvatu města s napojením
na silnici I/37 má být realizována v roce 2010 až 2011). Máme za to, že
„oznámení“ musí posuzovat dopady na životní prostředí podle těchto skutečností.
Opak je pouze snahou obejít zákonné povinnosti.
Výše uvedené skutečnosti mají potom zásadní vliv na výsledky další části
„oznámení“ a to zejména Hlukové studie, ve které se uvádí, že je
vypracována pro stav v roce 2010, ale přitom vůbec nepočítá se zátěží převáděnou
z výše uvedených komunikací. I v textu „oznámení“ je uvedeno, že „napojení
páteřní komunikace na obchvat povede s velkou pravděpodobností k překročení
hygienického
limitu pro noční dobu ve všech sledovaných výpočtových bodech“. Přílohou
našeho vyjádření je model dopravy města, který odpovídá územnímu plánu
a je podkladem jeho dopravního řešení (Příloha č.1).
Dalším problémem je skutečnost, že v roce 2011 nebude realizována část
obchvatu města v úseku Brodská – Jihlavská a může nastat stav, který převede
velkou část dopravní zátěže z Bezručovy ulice novou a rychlejší částí západního
obchvatu k sídlišti Klafar II a potom posuzovanou komunikací zpět
na ulici Dolní (silnice I/37). Zde by se potom jednalo o naprosto neúnosnou
zátěž okolí této komunikace a tomu je, podle našeho názoru, nutné
regulačním předpisem zamezit.
Doporučujeme, aby se další posuzování vlivů záměru na životní prostředí
soustředilo zejména na důsledky dopravní zátěže posuzované komunikace na
životní prostředí stávajícího i budoucího okolí (zatížení hlukem a emisemi)
a to důsledně podle § 5 odst. (2) zákona č. 100/2001 Sb.
V dalších letech se stále předpokládá značné zvýšení intenzity dopravy
a proto považujeme propočet vlivu hlukové zátěže pouze do roku 2010 za
naprosto nedostatečný pro posouzení vlivu záměru na životní prostředí.
Tato vozovka zde nebude v provozu pouze 2 roky, ale další desítky let.
Proto navrhujeme zpracovat posouzení vlivu na životní prostředí alespoň
pro rok 2018.
Jsme si vědomi důležitosti vybudování této komunikace pro rozvoj území
a nechceme jejímu vybudování bránit, ale je nutné její posouzení v souvislostech
daných územním plánem města a v souladu s příslušnými zákony tak, aby se
již nyní nezakládaly příčiny poškozování zdraví obyvatel města.
.
Ve Žďáře nad
Sázavou dne 25.4.2008
Přílohy: dle
textu
.
Marie
Doležalová
předsedkyně
. |
.
poslední
aktualizace stránky: 02.06.2008
|